We gaan er eens goed voor zitten, was de eerste gedachte bij het maken van de DVD over het  scholenproject. Kinderen met en zonder beperkingen komen elkaar in het dagelijkse leven niet vaak  tegen. Ze ontmoeten elkaar niet elke dag op school, op straat, bij vrienden of tijdens sporten. Nee,  die mogelijkheden zijn er niet. Om te beginnen gaan kinderen met een beperking al naar andere  scholen. Daar maken ze wel weer andere vriendjes. Maar om thuis met vriendjes te kunnen spelen,  zijn ze afhankelijk van taxivervoer. Terwijl kinderen zonder beperkingen gewoon de fiets pakken of
even over de schutting klimmen. Tja, het verschil is groot. Deze twee verschillende werelden  smeken om elkaar beter te leren kennen. Onder de naam ‘Samen op Koers’ heeft Stichting Platform  Gehandicaptenbeleid Hilvarenbeek daarom een scholenproject ontwikkeld waar kinderen van het  basisonderwijs niet alleen leren wat een handicap is, maar ook wat de moeilijkheden en  mogelijkheden zijn van het leven met een beperking.

dvd_kaft

Kinderen hebben de toekomst om een wereld te creëren met gelijke kansen . Dus ook kinderen met  een beperking moeten een duidelijk toekomstperspectief aangeboden kunnen krijgen. Tja, mooi  opgeschreven, maar het zal allemaal wel. We horen het jullie al denken, wat moeten we met dat  droombeeld beginnen? Hmmm, hmmm. Tja, nou ja. Hè, hè, hè. Tja, hè, hè. Nee, nee, niet omheen  lullen. Schop die twijfel over boord en kom samen op koers. Vanuit die gedachte en om kinderen van  het reguliere- en specialonderwijs elkaar te laten ontmoeten, elkaar te leren kennen en elkaar te
leren begrijpen, is het scholenproject ‘Samen op Koers’ samengesteld. Op deze wijze zijn we in  staat om een samenleving te krijgen waar begrip is voor elkaar en waarin iedereen gelijke kansen  heeft. Maar hoe breng je zo’n serieus onderwerp goed in beeld? Het moest zeker geen niks zeggend  DVD-tje worden, was de eerste gedachte. De DVD moest waarheid bevatten, moest grenzen  overschrijden, moest drempels verlagen, moest kinderen met verschillende achtergronden dichter bij  elkaar brengen, zo was het streven. Dat streven is nog bewaarheid ook. Het resultaat is verbluffend.
De dvd ‘Samen op Koers’ is een gevarieerde waaier waarin kinderen met en zonder beperkingen  vertellen over hun wereld, hun visie naar anderen toe en vooral wat zij geleerd hebben van elkaar.

Het maken van de DVD is niet één, twee, drie gebeurd. Nee, al bij al heeft het veel uren gekost  voordat alles tot in de puntjes klopte. Verwacht geen dvd met kant-en-klare oplossingen maar een  inleiding tot een klassikale discussie in het basisonderwijs over gelijke kansen in de  samenleving…….want verschillend gelijkwaardig is Samen op Koers.

De DVD “Samen op Koers” is gemaakt om te dienen als inleiding tot een groepsgesprek in de klas  met daaraan gekoppeld een doe-opdracht. Want door in gesprek met elkaar te gaan, kunnen wij  achterhalen wat elkaars denkbeelden zijn en waar nodig kunnen wij deze denkbeelden beïnvloeden,  waardoor het meedoen met en in de maatschappij voor iedereen de normaalste zaak van de wereld wordt.

Wij hebben dit scholenproject verdeeld in drie elementen waarmee wij het doel, het veranderen van  de beeldvorming, in gang trachten te zetten.

1. Heel zwart/wit beginnen we met het feit dat mensen met een beperking ‘zielig’ zijn.

2. Hierna gaan we naar het feit dat mensen met een beperking ‘anders’ zijn.

3. Op het eind, gaan we naar ‘verschillend gelijkwaardig’.

De dvd “Samen op Koers” is gericht op klas 7 & 8 van het basisonderwijs, maar ook zeer geschikt  om te gebruiken bij gemeenten, bedrijven, en andere organisaties.

Wilt u meer weten over ons scholenproject, stuur dan een mail naar info@sokhilvarenbeek.nl t.n.v. Lonneke Spapens / scholenproject.